Modellering I Lightwave

Metode 1
Du har stort sett to metoder i Lightwave for å modellere et objekt. Det er vel egentlig nesten umulig å si at den ene er mer riktig enn den andre, men den de fleste bruker, er å starte med en av de primitive utgangsmodellene, en boks, en ball, en kon, osv. og så dra og strekke i deler av denne for så å ende opp med den modellen de ønsker.

metode 1
Metode 1

Metode 2
Metoden ovenfor får jeg ikke til å bruke, kanskje mest fordi jeg er teknisk utdannet. Skal jeg f.eks. bygge et hus eller en båt, hva starter jeg med da? Jo bjelkelaget i huset eller spantene i båten. Denne metoden overført til Lightwave betyr å tegne kurver (med Splines) og så etterpå «Patche», dvs. legge ut et antall polygoner mellom dem.

metode 2-1
metode 2

I denne metoden må endepunktene «loddes» sammen og så kan du «Patche»:

metode 2-c
Metode 2-c

Det er absolutt mye mer som kan sies om disse metodene, men dette er vel en passe generell innledning. Avslutningsvis kan jeg vise mitt av-og-på prosjekt slik det fremstår når det er nesten ferdig i en 1:1 skala:

metode 2-d
metode 2-d

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.